onsdag 18. juni 2008

Ett døgn på riksen.....


Caitlin våknet i 7 tida og vi ordnet oss for en ny dag.Jeg pyntet snuppa med kjole i dag for i dag måtte hun komme igang på beina sine.Først var det frokost,og da smakte faktisk Caitlin på litt mat,men da hun skulle svelge spyttet hun alt ut igjen....men alikevel et lite fremskritt at hun var villig til å putte litt mat i munnen.Så var det legevisitt og det viktige nå var å få henne opp å gå.Så ville forhåpentligvis ting begynne å løsne.Fikk da også vite at pga snuppas diagnoser så var det veldig lite som skulle til for å vippe over på feil side i forhold til å kunne tisse normalt...så dette blir nervepirrende dager....det må bare gå seg til.....

Så kom dagvakten på,denne gangen ble det Marianne som vi har hatt mye med siden vi havnet her.Hun foreslo at vi skulle pakke snuppa inn i litt pledd og rigge det til i vogna så vi kunne gå oss en tur...
Vi gikk da tur til et sted i nærheten hvor det var litt butikker....det jeg var på jakt etter da var mam flaske som hun er vant med hjemme.Vi shoppet litterann før vi vendte nesa tilbake til riksen....det var utrolig deilig å komme seg ut og bort litt.
Snuppa kosa seg også,alt gikk kjempefint.
Vi var borte ca 2 timer....til tross for at jeg fikk tak i mam flaske ville hun fortsatt ikke ha melk.
Hun har altså nesten ikke fått i seg noe i dag heller....ca 1 dl væske resten ble da intravenøst.

Da vi var tilbake på avdelingen ville stomisykepleieren se på stomien hennes.
Det ble en time med hyl og skrik for hun har fått helt panikk for alt med magen å gjøre.
Så ble stripsene fjernet og da så jeg hele operasjonssåret...
Men da jeg fikk se magen så fikk jeg se at navlen hennes ikke lenger var der...den var sunket ned i operasjonsåret.Jeg spurte legen vår om dette,for hun fortalte meg jo at de hadde snittet forbi navlen for å ta hensyn til denne...
Men hennes svar nå var at de ikke tok hensyn til navlen på så store operasjoner og at hvis hun ønsket seg en navle så kunne man få det ved en senere anledning....

Der og da tar man bare imot det som blir sagt,men etterpå tenker man igjennom hvor kynisk alt her inne er....Det er klart at det som er gjort er viktigere en en navle som bare er der....men det er måten ting blir sagt på,hun sa jo i utgangspunktet etter operasjonen at de hadde tatt hensyn til den.I tillegg har de jo hele tiden vært opptatt av at man skal se ut som alle andre mennesker i forhold til det ene og andre og navlen er jo noe som syns men det er liksom ikke så nøye....
Blir så frustrert og sint og lei meg på en gang til tider her inne....
Etter det var det middag og så tok snuppa seg en velfortjent lur...litt for lang kanskje...

Jeg vekket henne i 17 tida og da dro vi på lekerommet....hun lekte og kosa seg og hun kom seg veldig raskt på beina men var veldig skjelven på morran og litt utover,men på kvelden var hun i full gang.JEg sprang etter henne med intravenøsen...heheh...det ble dagens trim.
Da jeg skulle forsøke å legge henne var hun full av maur i rompa...og etter noen mislykka forsøk så merket jeg at hun var våt på armen.Da viste det seg at veneflonen var gått fyken...

Dermed ble den tatt ut og anestesilege tilkalt.Hun fikk dormicum og ble fin i farta....men det hjalp ikke så mye da det kom til stikkingen....hun ble veldig sinna...men dormicumen gjør at de ikke husker noe særlig så da får vi håpe det.Men legen satte veneflonen i bøyen oppe på foten....så hun fikk forbud om å gå.....det blir jo helt kræsj i forhold til kunne bruke beina og få ting igang....
Det tok tid for snuppa og roe seg etterpå og natten har vært urolig...jeg tror kanskje jeg har sovet 2 timer til sammen....gjesp....

kl 07 var det full lekkasje og nok et stomi og bandasjeskift måtte gjøres...
Det var hyl og skrik i 45 min....hun har ikke vondt hele denne tiden,men hun har rett og slett fått nok og det er hennes måte å protestere på..
Så var det frokost igjen og denne gangen trodde jeg hun hadde fått matlysten tilbake...hun tok en god bit brød med ost og kosa seg skikkelig....men så spyttet hun det ut igjen.
Fortvilende greier....

Nå sitter vi og venter på at hun skal få sonde igjennom nesa.
Da slipper hun veneflon og hun får mat rett i magen...i tillegg kan hun bruke beina...
Så får vi se hvordan dette går...

2 kommentarer:

Trine sa...

uff vennen! dette her er tøffe tak for dere alså!
leit at navlen var blitt borte i 'dragsuget' da..! tenker masse på dere vennen! håper caitlin er raskt tilbake i normal gjenge igjen!
stakkars, den lille prinsessa er tøff alså!

Anonym sa...

Synes d e så leit...For mange vil kanskje det oppleves som en bagatell å ikke ha navle, men æ skjønne dæ veldi...Rart å tenke på, men æ va lei mæ da Dem hadde "skam-barbert" håret til Ulvar...å det va jo ikke varig!
Tenke mye på dåkker.